Selasa, 6 Januari 2015

PENGALAMAN BANJIR DI TEMERLOH PAHANG 2014

Assalamualaikum...

Sepanjang hidup,ini merupakan banjir terburuk yang pernah Queenpink lalui.Untuk fakta,banjir yang melanda pada tahun 1971 merupakan banjir yang paling besar dan teruk yang pernah dihadapi oleh daerah Temerloh dan kawasan sekitarnya.






Sebelum ini,tak pernah pula rumah Queenpink di Taman Chengal ini dilanda banjir.Tapi, bagi kawasan yang tidak pernah dikhuatiri banjir, tiba-tiba naik air, ini juga merupakan satu kejadian buruk dan teruk bagi penduduk Temerloh Pahang. Pada waktu pagi 26 Disember 2014,kawasan rumah Queenpink mulai dinaiki air.Queenpink pergi kerja seperti biasa.Sepanjang jalan pergi ke tempat kerja,Queenpink dan suami melihat banyak kawasan dipenuhi air.Selepas pulang dari tempat kerja,banyak kawasan bandar Temerloh dan kawasan Taman Chengal dinaiki air.Kira-kira pukul 7 malam,tiada bekalan elektrik di kawasan sekitar Taman Chengal.Pihak TNB terpaksa memotong bekalan elektrik sebab kenaikan paras air dah melepasi paras bahaya. Pada 27 Disember 2014,matahari menyinar tapi masih belum ada tanda-tanda air akan surut.Kira-kira pukul 2 petang,mak,abah,Queenpink dan 3 orang adik beradik Queenpink menaiki bot dari rumah Queenpink ke simpang Temerloh Jaya dan menaiki kenderaan berat menuju ke pusat penempatan banjir di Sekolah Kebangsaan Temerloh Jaya.Paras air di kawasan rumah Queenpink telah mencapai paras lutut.Ketika itu,hubby Queenpink pergi ke Kuala Lumpur di atas tuntutan kerja.Baby dalam perut Queenpink asyik bergerak-gerak.Setelah sampai di SK Temerloh Jaya,kami mendaftarkan diri dan diberikan bilik di tingkat 3 bangunan sekolah.Queenpink rasa penat dan semput bila menaiki tangga,almaklumlah tengah mengandung 6 bulan. Pada hari-hari yang seterusnya,air semakin naik mendadak sehingga Bandar Temerloh yang dikenali sebagai Bandar Ikan Patin dan merupakan Titik Tengah Semenanjung lumpuh kerana banyak kawasan ditenggelami air,jalan raya tidak boleh dilalui oleh semua kenderaan.











Rasa sedih bila dengar berita ada yang terkandas di rumah sewa di tengah bandar.. takde letrik, takde makanan.. Nak ke mana-mana tak lepas dah, nak harung air, air naik tinggi jugak, mencecah tingkat kedua bangunan.Penduduk taman perumahan pun terkepung dek kerana air yang naik sampai ke jalan masuk utama. Jalan belakang ke, jalan tikus ke.. menurut khabar terkini masih tak boleh lalu, walaupun redah guna kenderaan 4x4.Ada yang advice ikut jalan alternatif, ikut bypass, ikut jalan kampung-kampung.. tapi masih kena ngarok air.Yang duduk taman perumahan pun terkepung sebab kawasan sekeliling naik air. Barangan kat kedai habis licin dibeli orang. Semuanya risau terputus bekalan makanan.


Berlaku juga beberapa siri kejadian pecah masuk kedai dan rumah yang dilanda banjir.Kedai 7E Taman Chengal di pecah masuk oleh individu yang tidak berperikemanusiaan. Pada 31 Disember 2014,paras air di kawasan rumah pada paras dada.Abah Queenpink pergi melihat rumahku syurgaku melalui tingkap tandas bilik utama tingkat atas(Rumah Queenpink,rumah teres 2 tingkat) Banyak barang yang rosak yang tidak dapat diselamatkan di tingkat bawah seperti kabinet dapur,singki,almari baju,almari tv dan almari perhiasan.Dua buah kenderaan milik abah dan adik Queenpink juga turut tenggelam.Yang paling terharu,4 ekor kucing kesayangan masih selamat walaupun 5 hari tak makan.Queenpink rindu mereka,rindu rumah dan rindu segala-galanya. Pada 3 Januari 2015,air di kawasan Taman Chengal,bandar Temerloh dan kawasan sekitarnya surut.Queenpink dan keluarga keluar dari pusat penempatan banjir dan pulang ke rumah.Syukur alhamdulillah :) Entri bersambung.....

5 ulasan:

Mimi Azirah berkata...

memang banjir kali nih yg paling teruk..ujian Allah kan

Cempakamelati berkata...

Wah teruk juga keadaan banjir kat kawasan rumah Queenpink. Kesian awak. Moga Awak dan keluarga awak tabah mengharungi cubaan ini.

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

Sedih tgk... moga yg hadapi kuat...

QasehnyaRania berkata...

dlm keadaan mcm ni pon masih ada yg sanggup mnccuri kan

alhandulillah kucing terselamat

Cik Aish berkata...

harap harap banjir seteruk ni berlaku lagi..tp apa pun kita sama2 doakan yg terbaik untuk negara kita..

Dear.. Cinch tea tu if ibu pregnant boleh minum..nanti kalau nak try, boleh contact aish k :)